AIR HALIA......BOM PUN MELETOP!!!

Tags

P1290637
Salam semuaa...weee weett...haha, adehh pening, tengah sakit molot ni, tapi berblog kan guna "jejari's"..molot not working lah at this moment kan. Tadi petang, chat sama Puan Azila, kami bincang2 pasal sesuatu, lepas tu dia nak buat, tapi tak pe biar mat buat dulu, benda ni bagus, yelah mana angin2 yang tak lepas tu kan, cer minum, insya Allah memang melepas punya lah, cuma ada juga susahnya, time nak mengerjakan tuntutan agama, takut tu jam meletop juga., hadoi tak sanggup kan...Dan hari tu Ben ada juga tanya pasal air halia, mat letak resipi yang mat pernah lah buat dan aku rasa sedap..tatau lah tekak orang lain kan....

P1290630
Cara anda menikmatinya juga terpulang, nak yang hangat atau yang sejuk. Kalau yang sejuk tu dan jika anda suka, boleh tambah sedikit minuman ice-cream soda, yang tu agak2 lah, jangan banyak sangat, cuma nak bagi "kick" dia, masa minum macam ada "karen-karen" sikit, menangkap2 gitu kat tekak....tanjatt bobott!!. Untuk yang hangat tu tak payah letaklah, nikmatinya begitu saja. Kalau anda nak letak madu pun tak de masalah, dan boleh omit gula pasir. Tahap kemanisan tu pun bergantung, tapi pada mat manis sikit2 sudah lah.. Ok kita semak resipi mudah sangat ni, lepas tu samalah kita "meletop"..okeh..

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 ml air
1 inci halia tua
1 camca besar gula merah@gula melaka
Gula pasir @ madu secukup rasa
Ais kiub secukupnya
Ais krim soda secukupnya (jika suka)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Halia dibuang kulit dan hiris nipis2. Masukkan ke dalam periuk bersama air dan gula merah, kacau rata dan masak hingga mendidih dan gula hancur. Matikan api dan biar suam. Tapis ke dalam bekas sesuai.
  2. Tambah gula atau madu secukup rasa. Untuk hidangan sejuk, letak ais kiub dalam gelas, tuang ice creamsoda anggaran 50 ml dan tuang air halia memenuhi gelas. Hidangkan sejuk.
  3. Untuk panas, anda boleh panaskan semula air halia tadi atau hidangkan suam2 tanpa mencampur ice-cream soda tadi. Selamat mencuba!.