BUBUR PUTIH - BUBUR MERAH..

P1290719
Salam petang semua, pernah dengar nama bubur putih - bubur merah?..Errkk bukann tu bawang putih - bawang merah, yang buai laju2 aku nak kawen anak raja, ni sejenis makanan yang sering kali orang Johor buat untuk menandakan kesyukuran bila berlaku satu2 peristiwa baik. Dibuat dari beras pulut. Secara jujur kan ni pertama kali mat buat, selalunya orang lain yang buatkan...boleh macam tu?. Seingat mat orang2 Johor kalau berlaku satu peristiwa seperti budak tanggal tali pusat, pandai berjalan, dan lain2, mereka akan buat bubur putih bubur merah ini sebagai tanda kesyukuran..berkongsi kegembiraan, mungkin negeri2 lain pun sama juga, sebab mat ni duduk Johor, kita ceritalah apa yang kita nampak. Mat pun tak berapa pandai sangat, tapi menjadilah juga...Ok tulis resipi kejap..

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram beras pulut, cuci dan rendam 1 jam, toskan
200 ml pati santan
Air secukupnya untuk menanak pulut (anggaran 1 3/4 cawan)
2 helai daun pandan
2 ketul gula melaka, hiris kecil*
2 camca besar gula pasir*
1/2 cawan air*(*disatukan dan masak hinga gula hancur, tapis)
1/2 camca teh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tanak pulut bersama air dan daun pandan, hingga pulut kembang, gunakan api kecil. Kemudian, masukkan santan dan kacau rata, jika terlalu pekat tambah sedikit air. Masak hingga sebati dan kembang.
  2. Cedok keluar 4-5 camca besar dan gaul dengan garam, ketepikan. Baki dalam periuk tadi, masukkan gula merah, kacau rata dan masak sekejap dengan api sederhana. Rasa dan jika kurang manis, tambah sedikit lagi gila pasir. Bila mendidih dan elok masaknya, matikan api.
  3. Cedok bubur merah ke dalam mangkuk sesuai, kemudian sudukan bubur putih di tengah2 bubur merah seperti dalam gambar. Hidangkan..