KHAS UNTUK ANAK-ANAK.....

Tags

rsz_dsc_3998
Assalammualaikum, dah sarapan?. Pagi ni mat sarapan biskut krim kraker dengan hot chocolate (again?..huhu semalam pun sama gak) Tu hari saja2 lah nak test produk tesco, minuman chocolate organic, eh sedapp lahh...serius, harga pun tak delah mahal sangat, kira mampu beli punya. Tadi mat chech periuk nasi, ada nasi belen semalam dalam 3 cawan, huhu banyak juga tu. Hmm, nak buat apa eks, nasi goreng jelah tapi kali ni kita buat gaya untuk kanak2, tak pedas dan bewarna warni, erkk tapi ada letak sedikit serbuk lada hitam dalam dia. Satu lagi mat guna 1 camca besar marjerin planta untuk menggoreng nasi. Ada masa susah nak mengagak selera anak2, mereka ni kalau suka yang satu...tuu jelah yang mereka nak. Pening gak kan. Kalau ayam pun sama, kalau tak ayam goreng, ayam masak kicap..yang tu saja mereka nak. Tapi bila mereka rasa sesuatu yang baru dan boleh ngam dengan tekak, baru lah sedar masakan lain juga sedap dari apa yang kerap mereka makan. Satu lagi, kanak2 ni jujur kan, kalau tak sedap...mereka kata tak sedap, kalau sedap diam je makan, tak menoleh...huhu.. Ok semak resipi senang ni....

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 cawan nasi sejuk
1/2 genggam ikan bilis, goreng garing dan toskan
1/3 cawan mix vege (lobak merah, kacang pis, jagung)
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar margarine
Sedikit serbuk lada hitam
Garam secukup rasa
Hirisan dan bawang sebagai hiasan
Bawang goreng sebagai hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan margarine dalam kuali hingga cair, tumis bawang besar, bawang putih hingga wangi. Masukkan mix vege dan kacau rata. Tolak ke tepi kuali dan masukkan telur, bila mengeras, hancur kan. Gaul rata.
  2. Tambah garam secukup rasa dan masukkan serbuk lada hitam. Tambah nasi dan gaul hingga sebati. Masak hingga nasi sedikit kering. Masukkan ikan bilis goreng dan kacau lagi hingga rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur hirisan daun bawang dan juga bawang goreng..