ASAM TUMIS BATANG KELADI

Asam Tumis Batang Keladi

Hari ni makan asam tumis batang keladi dengan ikan sepat masin, adoii sedap u..siap hirup2 lagi kuah dia. Tapikan batang keladi ni nasib2 juga, ada masak elok, ada masa gatal...jadi mat tak boleh nak jamin lah...tapi selalunya yang kita beli di pasar atau pasar tani yang jenis siap disiang dan di bungkus, tidak menerbitkan rasa gatal lepas dimasak....Ada sesiapa lagi yang ada petua menghilangkan gatal batang keladi?....Boleh lah kongsi bersama mat..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 bungkus batang keladi (siap bersiang, ada jual dipasar @ pasar tani)
3 ekor ikan masin sepat, bersihkan dan rendam
2 helai daun kunyit, disiat2
2 keping asam gelugor @ 1/2 cawan jus asam jawa
3/4 camca teh serbuk kunyit
Garam dan secubit gula
1/2 kiub ikan bilis "Maggi"
1 biji bawang besar*
3 - 4 biji cili merah*
1 camca besar ikan bilis, cuci dan toskan*
3 ulas bawang putih*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci batang keladi, toskan. Didihkan air, masukkan sedikit garam dan 1 keping asam gelugor, masukkan batang keladi dan celur 2 - 3 minit atau hingga 1/2 lembut. Toskan.
  2. Dalam periuk, panaskan sedikit minyak, tumis bahan2 kisar, masukkan serbuk kunyit dan masak hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya (anggaran 700 ml). Biar mendidih.
  3. Masukkan kiub ikan bilis, ikan masin (toskan terlebih dahulu) dan juga batang keladi. Tambah asam gelugor atau jus asam jawa. Perisakan dengan sedikit gula dan garam secukupnya.
  4. Masukkan daun kunyit dan masak hingga batang keladi lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat...