KUEH BAKAR PANDAN...TU HARI PUNYA..

kuih bakar
(GAMBAR KREDIT PADA "SUE JOSHUA)
Salam semua, alaaa, sori yea sebab mat letak N3 pasal makan2 tu hari. Sebenarnya mat tadi ada benda kena uruskan, jadi tak dann nak masak apa2...hmm tiba2kan balik sat tadi, ada sedara pulak datang..waaaaaaa...kenalah memasak apa yang patut, tapi lauk biasa2 siaa... Ok ni mat letak antara kueh yang mat buat masa gathering tu hari. Sekali lagi kredit pada Sue Joshua, sebab guaa cilok pic dari blog dia....dah minta izin duluuu, yelah kita nak apa2 hal orang kenalah berhemah, waima gambar sekali pun, ni lagi lah kalau nak anak dara orangg...kann Ady Budika...kann Sunnahh...Ok kueh bakar ni dah kerap juga mat buat, dan hasil dia sungguh memuaskan, walaupun ianya macam sedikit keras tapi pada mat ianya sedap, mudah dipotong dan lambat basi, kalau lembut2 tu cepat basi... Ok mat letak resipi dia kat bawah sebagai rujukan..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan tepung gandum
3 biji telur gred A
600 ml pati santan dari 1 biji kelapa (atau guna santan kotak)
250 ml jus pandan (250 ml air kisar dengan 4-5 helai daun pandan tua)
1 cawan gula
1/4 camca teh pewarna hijau
1/4 camca teh garam
2 camca besar minyak sapi, cair dan sejukkan
Bijan secukupnya, untuk ditabur

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, lenser acuan berukuran 8 inci x 8 inci dengan mentega, alas dengan aluminium foil, biar lebih sedikit dari ukuran tin. Ketepikan.
  2. Satukan semua bahan2 diatas kecuali bijan, kacau sebati dengan whisk atau masukkan ke dalam alat pengisar makanan. Tapis dan tuang dalam tin tadi.
  3. Tabur bijan rata2 atasnya dan bakar selama 40 - 50 minit atau hingga masak. Untuk mendapat permukaan yang berkerak, tukar fungsi oven pada api grill dan bakar 5 minit lagi. Sejukkan kueh sebentar sebelum dikeluarkan dari tin.
  4. Biar kueh betul2 sejuk sebelum dipotong. Untuk yang dalam gambar tu, mat buat malam dan pagi baru mat potong....