STRAWBERRY IN HORN PASTRY..

Tags

P1300126
Assalamualaikum semua..salam malam, panaskan cuaca, berbahangkan. Petang tadi mat saja nak test satu benda baru..Tapi terlebih dahulu nak ucap terima kasih pada geng masak2 mat Puan Yani, sebab mat nampak dia guna sejenis pastry jenama KAWAN. Beberapa hari lepas masa mat ke econsave, ternampak pastry yang Yani guna tu..terus ambik..Bila balik tengok pastry tu kita pelbagai guna nya, nak buat pizza pun boleh, tu yang mat nampak kat gambar dia lah. Lagi satu yang mat beli tu jenis tepung yang ada sekam jadi kira berserat tinggi, cuma pastry dia tak delah seputih macam puff pastry. Kalau yang tepung biasa, mungkin putih kan.

P1300130
Bila dan beli tu, mula lah fikir nak buat gaya macam mana lah. Teringin mat ada beli satu benda yang khas untuk kita buat roti atau pastry, bendanya seakan2 tanduk tajam. Kita balut dengan doh atau pastry diluarnya dan bakar..nanti boleh lah pelbagai gunakan. Macam mat kali ni guna pastry tu, mat potong dalam jaluran selebar 1 cm dan balut keliling kon tanduk tu. Bakat dan sejukkan, boleh guna. Sebagai percubaan mat buat tak banyak dalam 6 macam tu...Ok jom kita semak resipi pulak....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping pastry "Flexi Pastry" jenama Kawan (gambar dibawah)
6 kon khas untuk membentuk pastry tanduk
Beberapa biji buah strawberry segar, didadu
Krim putar secukupnya (mat guna yang sedia guna dalam tin)


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tabur sedikit tepung pada permukaan flexi pastry tadi. Potong jaluran selebar 1 cm, kemudian berhati2 balut pada kon tanduk tadi. Pasti kan muka dari bucu yang tajam membawa ke keatas, pastikan lilitan anda bertindih. Buat hingga siap dan susun dalam dulang pembakar. Buat sama hingga habis kon tadi.
  2. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 25 minit. Keluarkan dari oven, biar sekejap dan tarik keluar kon tadi, dapat lah hasil seperti gambar atas sekali tu (yang bersebelahan dengan strawberry tuu).
  3. Paip kan whipping cream dalam tanduk tadi, tabur sedikit cincangan strawberry, kemudian paip lagi whipping cream hingga penuh kon tadi. Tabur lagi strawberry sebagai hiasan seperi dalam gambar.... Selamat mencuba