BZ TAHAP GABAN........TAPI.................

Tags

P1260188
Salam semua, waaa manyak ngantuks maaa, takpe2 sebelum tidur, aku nak menelan kopi dan 4 keping chocolate chip cookies yang kaya dengan kolestrol, lemak tepu dan juga kesedapan terlampauu. Sebenarnya kan bukan lah sibuk mana, cuma kena lakukan awal..tau jelah mat gebu kan buat sorang2, jadi kena organize betul2...kang silap, ishh segan sehh guaa. Ni coklat cip nya resipi dari blog rima, kira 2nd time lah mat buat...sedapp serius..tapi mat guna 100% gula perang atau brown sugar, tu pun pada mat dah manis dan rasa dia kan sedapp..serius. Kali ni mat tambah badam dan kelapa kering dalam dia...

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram mentega tanpa garam (boleh guna mentega biasa)
75 gram gula halus
90 gram gula perang (mat guna gula perang semua)
3 kuning telur
1/2 camca teh esen vanilla
1 camca teh minyak kopi (mat guna mocca oil)
120 gram cip coklat
100 gram kacang gajus, panggang dan cincang kasar
60 gram badam, panggang dan cincang kasar
3/4 cawan kelapa kering
350 gram tepung gandum*
15 gram serbuk koko*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan ayak)
1 camca teh garam (kalau guna mentega biasa, tak payah letak)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dengan gula dan garam hingga sebati, masukkan esen vanilla dan kopi@mocca oil. Masukkan kuning telur satu persatu sambil diputar hingga berkrim.
  2. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, akhir sekali masukkan cip coklat, kacang gajus cincang badam cincang dan kelapa kering tadi. Gaul rata.
  3. Bulat2 dan leperkan sedikit adunan tadi, atau sudu kan atas dulang pembakar, jarakkan sedikt antara satu sama lain. Bakar dalam oven pada suhu 170C selama 15 - 20 minit bergantung pada oven masing2.
  4. Bila masak biar sekejap atas dulang pembakar, kemudian boleh alihkan atas jaringan dan biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara..