PRATA TAMPAL BERKEJU DAN........

Tags

P1290806
Salam, hmm lepas isu panas kat FB tadi, mat terus buat apa yang patut, untuk hilangkan rasa geram dan menyampah, tapi baru sat tadi admin "Kongsi Resipi" telah menjelaskan duduk pekara yang sebenar...Terima kasih pada admin. Lagi pun mat belum sarapan, tekak ni kalau demam, nak makan benda bukan2 jee. Tadi mat masak singgang ikan, yang tu tak perlu lah kan masuk kat blog, kang ada pulak yang kata "tah apa2", eh ada satu lagi tau, bonda buat lempeng ubi + kelapa, tapi yang tu pun takut nak masukkan dalam entri, kang ada komen macam tu hari, alah yang kata DTS "cibai" tuu..tatau lah budak "bongok" mana tah yang tak reti sejarah boleh marah2 bila mat kata lempeng tu warisan melayu, agaknya dia ni Uganda mari lah kan...huhh manusia ni macam2 peel...kalau ikut kan, kita pun boleh sama tak betul macam dia..Biarlah janji kita tak sakit kan hati orang lain...Ok semak resipi, nanti boleh buat untuk minum petang...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping roti prata jenama "kawan"
2 biji telur
1 biji bawang besar, didadu
1 pokok daun bawang, potong kecil
1 keping keju cheesedale, didadu kecil
Lada hitam berperisa "aji-shio" secukupnya
Secubit garam
Sos kegemaran untuk dicicah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua kecuali sos kegemaran, keju dan roti prata. Kacau rata. Ketepikan. Panaskan kuali non-stick, lenser sedikit minyak masak, dan masak roti prata tadi hingga kekuningan, angkat dan asingkan.
  2. Dalam non-stick pan saiz 8 inci, tuang sedikit minyak, tuang 1/2 bahagian dan masak dengan api kecil hingga permukaannya sedikit mengeras, tabur 1/2 bahagian keju, masak sekejap dan letakkan 1 keping roti prata tadi, tekan2 sedikit. Masak dengan api perlahan. Terbalikkan dan masak sekejap lagi.
  3. Angkat, potong pada 4 atau 6 bahagian, hidangkan bersama sos kegemaran, atau kuah kari/gulai semalam punya pun ok. Hidangkan untuk sarapan atau minum petang..