ASAM TUMIS SULUR KELADI

Asam Tumis Sulur Keladi

Ini lauk yang mat makan tengah hari tadi...Sedapnyaa kooo!!!!...Tapi awas yea, sulur keladi ni ada kala "gatal", jadi mat tak jamin lah kalau ada yang mencuba akan mendapat hasil yang sama..Yelah kot2 kang lepas makan tekak, bibir semua gatal..sapa nak jawab bebb!!!. Mat pun beli yang dah siap disiang kat pasar malam.. Dalam tu mat campur ikan pari masin dan alhamdulillah, tak pulak men"gatal" sulur keladi tu tadi....hehehe..

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 g sulur keladi yang siap disiang dan dibersihkan (boleh beli kat pasat tani)
2 keping ikan pari masin, potong sederhana besar dan rendam
2 helai daun kunyit, disiat
2 keping asam gelugor
1/2 camca teh serbuk kunyit
Garam dan sedikit gula
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 camca besar ikan bilis, rendam sekejap dan toskan*
1/2 inci belacan, dibakar*
5 biji cili merah*
6 biji cili padi (jika suka)*(*dikisar halus)
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sulur keladi tadi dicuci bersih dan celur dalam air panas bercampur asam gelugor dan sedikit garam. Bila sulur lembut sedikit, angkat dan toskan.
  2. Dalam periuk, panaskan sedikit minyak. Tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan serbuk kunyit dan asam gelugor. Tambah air secukupnya (ikut lah byk mana kuah yang u all nak). Bila mendidih, masukkan ikan pari masin dan daun kunyit (toskan dulu ikan tadi).
  3. Tambah sulur keladi dan masukkan garam secukup rasa dan secubit gula (kalau sesapa nak guna ajinomoto pun boleh..ikut suka masing2 yeaa!!!). Biar mendidih sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas...